Skagentårta och lite annan mat!

Goddag alla läsare!
 
Nu har jag äntligen lite tid att blogga! Och jag går direkt på det senaste jag hittade på! Skagentårta eller skagencheesecake kan det också heta!
 
Jag ville göra en god och nyttig variant och jag lyckades!
 




Vi åt den till middag så jag tog en liten större bit så min portion blev 7 pp. 
Hela tårtan blev 36 pp.
 
Ingredienser: 
 
Botten:
5 st riskakor
3 st ägg
 
Fyllning:
400 gram philadelphia lightest 3%
2,5dl milda mat extra 4%
4st gelatinblad
1,5 dl räkor skalade
150 gram kräftstjärtar 
3msk röd rom
4skivor rökt lax
2små röda lökar
Dill (både fryst och färsk)
Citron
2msk riven pepparrot
 
Vill börja med att visa Philadelphia lightest på bild, den är toppen!!

Börja med botten, krossa eller mixa riskakorna, blanda ihop med äggen och tryck ut i en form med löstagbar kant. Grädda i 150 grader i ca 20 min (känn på botten så att den är fast) ställ åt sidan för att svalna.
 
Lägg gelatinbladen i vatten i 5min, ta ur dom och lägg i en kastrull med lite lite vatten och värm upp till den har löst upp sig. Låt svalna.
 
Blanda Philadelphia, grädde,riven pepparrot, hackad rödlök, kräftstjärtar, röd rom, lite pressad citronsaft och halva mängden räkor, krydda med dill, salt och ev. Lite vitlökspulver, häll i gelatinet och rör noga.
 
Häll blandningen jämt på äggbotten och ställ in i kylen i minst 3timmar.
 
Dekorera med lax, resten av räkorna, dill och lite grönt!
 
Så gott! Smakade som smörgåstårta :)
Perfekt till midsommar!
 
Lite annan mat som jag har lovat recept på, mitt snabba ihopsläng idag, pastaröra!
 
 
3portioner
Jag hade lite kokt fullkornspasta (300 gram) kvar som jag stekte ihop med strimlad vitkål, morot, lök, paprika, 1dl minigrädde, 6 skivor kalkon och kryddade med curry, vitlök och salt.
Snabbt och lätt för 6pp :)
 
 
 
Kramar

Kommentarer:

1 Maria :

skriven

Åh den tårtan ska provas! Glutenfri dessutom😉

Svar: Så bra :)
Coral78

2 Åsa ÅKesson:

skriven

Önskar att dina recept har någon form av "skriv-ut-funktion" för du har så många godsaker som jag vill laga! Eller... hittar jag inte den..?

Svar: oj, ja det har jag inte tänkt på, men jag tror att du ska kunna högerklicka och sedan skriv ut, det ska man kunna göra på vilken sida som helst (tror jag) :)
Coral78

3 Lisa :

skriven

Kan man frysa istället för kylen om man vill ha den lite fortare klar :)?

Svar: nja, det är ju gelantinet som ska göra sin magi och det tar nog lite tid, vågar inte lova något där :)
Coral78

Kommentera här: