To get closure!

Hej Allesammans!!
 
Jag har bestämt mig för dela med mig av något som har hänt mig och som jag inte riktigt fått ett bra avslut på. Detta är väldigt personligt men jag gör det för att få ett avslut en gång för alla. Sen vill jag att andra som hamnar i samma situation kanske är mer förberedda och kan hantera situationen bättre än vad jag gjorde.
 
Detta hände mig för ca 9 år sen så det är lång tid och vill säga att idag mår jag mycket bättre och kan därför dela med mig av denna händelse.
 
Jag och min sambo hade träffats i ca 2 månader och vi bestämde oss för att flytta ihop då han bodde ca 40 mil ifrån och vi var kära! Jag var väldigt sjuk med min ätstörning men trodde jag mådde bra för att jag var smal och att jag var kär.
I detta skede hade jag fått höra att få barn inte var ett val utan det skulle behövas mycket hjälp från sjukvården för att det skulle ske och jag hade släppt den biten och jag hade talat om det för min sambo och vi kom till ro med det.
 
Ja vi började vårt samboliv tillsammans vilket inte var lätt så vi inte kände varandra så väl och min sjukdom som tog mycket plats och jag började gå upp i vikt. Efter ca 5 månader så hade jag gått upp nästan 20 kilo men jag sa att det är normalt, jag har gått upp och ner sen jag fick en ätstörning så vi tänkte inte så mycket på det förrän en dag då min sambo sa att jag hade fått mycket större bröst! För att få bort tankarna på en graviditet så gjorde vi ett test och det plussade!! Vi var jätteglada för att jag faktiskt kunde bli gravid men samtidigt började vi fundera..
 
Jaha vad ska vi göra nu?? Dålig ekonomi, ostabil relation och en sjukdom som var utom kontroll. Vi bestämde oss för abort.
 
Läkaren sa att jag redan var i 15 veckan så en vanlig abort var uteslutet utan jag skulle ta en tablett och gå hem och komma tillbaka klockan 8 morgonen efter så skulle de starta upp utstötning och detta skulle genomföras under trygga förhållanden på sjukhuset.
 
Jag tar tabletten och går hem, många tankar om man har gjort rätt men samtidigt har man ett ansvar som förälder och det kände jag att jag skulle ha svårt att klara av, jag kunde ju inte ta hand om mig själv.
 
I alla fall så går jag och lägger mig den kvällen och somnar...vaknar klockan 2 på natten med en fruktansvärd smärta i magen och blod överallt, jag reser mig för att gå på toa och känner hur något hänger mellan benen och när jag väl kommer in på toaletten och tar upp det som hänger så ser jag en blodig klump med  små armar, ben, huvud...
Jag skriker rakt ut och försöker dra loss det men det sitter hårt, jag får panik och sliter ännu hårdare då det lossnar och jag kastar ner det i toaletten och spolar.
Jag sätter mig i duschen och gråter, när jag hade samlat kraft ropar jag på min sambo som sov i soffan (pga snarkningar) som vaknar upp till detta blodbad i lägenheten. Han ville att vi skulle åka in men jag sa nej. jag var nog i chock.
när klockan närmar sig 8 på morgonen efter en natt med städ, gråt och städ så ringer vi in till avdelningen och berättar vad som har hänt. Svaret vi fick var : men ni kan inte ta med er fostret? Min sambo blir vansinning och skriker - I vadå?? I en ICA kasse eller??!!!
 
Efter ett tag kommer jag in och får sövas ner för att plocka ut moderkakan och sen gick jag hem. Jag träffade en terapeut efteråt som frågade om jag behövde prata med någon om detta och ja sa nej. Och efter det så har jag inte pratat med någon om det (förutom min sambo och familjen).
 
Jag gråter när jag ser foster eller barnfödslar idag, jag har analyserat när jag har haft flertal missfall efter detta att jag kanske förtjänar detta? Är detta mitt straff för att jag har gjort en abort? Ja tankarna har varit många men idag har jag kommit till ro.
Sjukvården var katastrofala, dom skulle ha sagt till mig att detta kunde ske, då hade jag varit mer förberedd, men detta kom som en chock. Jag hade tagit ett beslut som var jobbigt, men att se sitt lilla barn var en skräckupplevelse.
 
Jag hoppas verkligen inte att detta händer någon annan, det är väldigt svårt att ta sig förbi, framförallt utan hjälp.
 
Oj vilket långt inlägg och inte heller så roligt men det var väldigt skönt att få ur sig.
 
Tack till er som har läst och jag lovar att återkomma med ett mycket behagligare inlägg senare!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Therese tuss:

skriven

Usch stackare :'( ♥♥♥♥

2 Therese tuss:

skriven

Usch stackare :'( ♥♥♥♥

Svar: <3 <3
Corallen78

3 Susanne:

skriven

Men älskade vän! Vilken fruktansvärd upplevelse. Starkt av dig att berätta <3 blev otroligt gripen av det <3 skönt att du mår bättre <3

Svar: Åh tack Susanne! Och ja jag mår mycket bättre <3
Corallen78

4 Susanne Järlefjord:

skriven

Vilken stark människa jag ser framför mig. Att dels ta ett beslut när det begav sig och nu med att komma ut och dela med dig till oss andra. Att få ur sig den här hemska upplevelsen kommer att göra dig mer hel. Det är så viktigt att få berätta och få ur sig. En stor eloge till dig Carol som tog mod och hade styrkan att göra detta. Du är en helt fantastisk person som sprider glädje runt omkring dig. Är så glad att jag lärde känna dig här. All lycka till dig. Du ger mig så mycket på min resa ska du veta.

Svar: Tack så mycket Susanne och jag kan bara säga detsamma till dig <3
Corallen78

5 Paulina Saldiaz Wallgren:

skriven

Men fina du. Vad ledsen jag blir över att höra allt hemskt du fått gå igenom. Glad för att du mår bättre nu. Har aldrig gått igenom något sådant men känner med dej.
Glad för att du delade detta med oss, det är starkt gjort. Massor med kramar

Svar: Tack Paulina <3 Det är svårt att dela med sig av sånt här men det känns så mycket bättre efteråt, kramar!
Corallen78

6 Annika Welin:

skriven

Så ledsen för din skull. Vissa saker bär man alltid med sig ;( Strongt av dig att berätta. Det berörde <3

Svar: Åh tack Annika <3
Corallen78

7 Jeanette Svedlund:

skriven

Usch vad jobbigt! Har själv genomgått en abort men fick välja att göra skrapning eftersom att jag var i veckan 12, fick veta att jag var gravid väldigt sent.

Fick inte du det valet? Det borde dom ha gett dig. Till mig sa dom att tablett äter man innan vecka 12 för att då e fostret så pass nytt, sen ska man skrapa:/ Just för att med tablett så kommer fostret ut ju o för att man då ska förhindra detta som du gick igenom:/ Vilken crappig sjukvård:/

Men jag har nu en underbar dotter på 2,5, ingen har straffat mig för att jag gjorde en abort, det är bara naturens gång, o du ska tänka att man får missfall av en anledning, det är kroppen som stöter bort fostret för att det är sjukt eller har någon sjukdom, det är vår natur:) så se det som positivt även om det är hemskt!:/

kram

Svar: Tack för dina ord Jeanette! Och nä jag fick inte något alternativ, min läkare sa att det var för långt gånget och tablett och utstötning var det enda att göra. Hade jag fått en varning om att kroppen kunde stöta ut det tidigare så hade jag nog agerat lite annorlunda, men att behöva ta i sitt barn...nä det är hemskt. Jag förstår idag att jag inte blir straffad för detta, det är mina tankar som har snurrat genom åren men idag mår jag bättre. Kramar Carol
Corallen78

8 Ingela:

skriven

Fina, fina Carol ! En hemsk upplevelse, men att gå igenom och uppleva en tragedi är alltid en chock och stor sorg! Jag har själv förlorat ett barn och fött fram genom igång sättning!
En oerhörd sorgbearbetning påbörjas!
Man glömmer aldrig, men det mattas ner! Och att prata prata o prata om det brukar underlätta och man mår bättre!
Många kramar till dig gumman❤️

Svar: Tack fina Ingela <3 Ja att prata om det hjälper, bara att få skriva av mig har hjälpt, känner mig lite lättare nu men att läsa orden jag har skrivit river upp känslor och det är på tiden. Jag är hemskt ledsen för det du har gått igenom, livet är orättvist, vi får bara försöka gå vidare och se framtiden även fast det kan vara svårt ibland. Massa kramar till dig <3
Corallen78

9 Gunilla:

skriven

Uhhh stackare...skickar massor med styrke kramar till dig

Svar: Tack så mycket Gunilla! <3
Corallen78

10 Jenny:

skriven

Men gumman !!! <3 <3 <3 Vilken hemsk upplevelse för er ! :( Väldigt dåligt att de inte berättade, för då hade du ju kanske sluppit lite av den chock som nu uppstod...idiotiskt av dem rent ut sagt!!! Men sååå starkt av dig att berätta detta i bloggen. Massor av styrkekramar (även om det nu är några år senare) <3 <3 <3

Svar: Tack så mycket för dina ord och dina styrkekramar, även om det har gått några år så är det alltid skönt att få, kramar tillbaka Jenny <3
Corallen78

11 Annika:

skriven

Fina du! Blir tårögd när jag läser, samtidigt som jag blir tok-arg på sjukvården.
Skickar en stor kram till dig!
Du är en kämpe!

Svar: Åh tack! Och ja jag har också varit arg på sjukvården, mycket därför jag lägger ut detta så andra kan kräva bättre information, tack igen!!
Corallen78

Kommentera här: