Blomkålspizza!

Hej alla läsare!!
 
Nu fick jag tillbaka insprationen efter att ha pratat en stund men min älskade sambo :)
 
Jag öppnade kylskåpet och såg att jag hade ett halvt blomkålshuvud som inte hade många dagar kvar och vips blev det detta :)
 
 
Blomkålspizza, men inte som LCHF där botten är gjord även med ost, nä denna botten är bara ägg och blomkål, vitlök och solrosfrön.
 
Ett halvt blomkålshuvud, en vitlöksklyfta,mixa ihop i mixer. Knäck två ägg i en annan skål och tillsätt en halv dl grädde 4% och kryddor (salt, peppar, vitlök) vispa ihop och blanda ihop med blomkålen.
 
Ta fram en plåt med bakplåtspapper och tryck ut smeten (jag hade hjälp av en rund bakform) in i ugnen 250 grader i ca 25 min. Ta ut och förbered toppingen. Jag använde mig av krossad tomat som jag kryddade med salt och vitlök, stekt finskuren kotlett och en halv gul lök, lte purjo och lite 17 % ost som jag delade sporadiskt över. in i ugnen tills osten har smält, jättegott och inte alls farligt med kcal. 578 kcal i hela pizzan, jag åt en halv då den var mäktig 289 kcal!!!
 
Det var allt för denna gången, ska försöka komma iväg på en promenad till idag :)
 
Kram på er!

Kommentarer:

1 Deisy:

skriven

Har du kokat blomkålen eller mixar du den rå?

Svar: Den var rå, den tillagas i ugnen sen :)
Corallen78

Kommentera här: