Minikåldolmar!

Goddag alla läsare!
 
Lägger in ett snabbt inlägg på lunchen jag gjorde idag! Tallriken är inte fin någonstans och det var första gången jag gjorde koldolmar så ni får lite överseende :)
 

Minikoldolmar kallar jag dom för som blev små pga av att jag inte hade så mycket vitkål :)
 
Men jag hade detta: 12 st dolmar
 

Koka vitkålshuvud eller endast bladen tills de ha mjuknat, jag hade ca 6st blad. Blanda ägg, hackad lök, honung,salt och peppar med nötfärsen. Ta ur vitkålsbladen och rulla avlånga bullar av färsen och rulla in i vitkålsbladet (vik in kanterna när ni börjar rulla) lägg med skarven nedåt i en ugnsform och grädda i 200 grader i ca 40 min.
 
Till detta hade jag ju självklart lingonsylt, stekte minichampinjoner med kokt brysselkål/broccoli och lite haricoverts.
 
Ja det blev lunchen idag! Ikväll blir det rödbetssallad med något gott kött!
 
Kramar till er!

Kommentera här: