Pitakyckling och Hamburgare "Oopsies style"

Hej alla läsare!
 
Jag kommer att lägga ut två recept i repris då jag inte riktigt får det att fungera med Hittarecept.se Jag väntar på mail ifrån dom men testar om nylagda inlägg blir registrerade på sidan :)
 
Pitakyckling
 
 
Detta äts kallt! Jag brukar köra ett gäng kycklingsfile i ugnen med någon go krydda (jag hade spiskummin, vitlök och svartpeppar)
 
Sen när dom är klara och kalla så delar jag en kycklingsfilé i mitten (beroende på hur stora dom är) så snittar jag en gång till till hälften. Så man får två stycken "pitas" av en kycklingsfile.
 
Nu är det bara att fylla med gosaker, jag hade ruccola, ärtskott, rödlök, tomat och keso med purjo. Perfekt att ta med till stranden (tips, banka ut kycklingsfilen innan så blir dom lite större) och vira in i lite bakplåtspapper.
 
Detta var jättegott, nyttigt och ett litet mer annorlunda sätt att äta och att det går att variera i oändlighet :)
 
Hamburgare "Oopsie style"
 
 
 
3 ägg som ni delar gulan från vitan. Vispa vitan till ett hårt skum, med gulan blandar du 3 msk minikeso, en tsk sambal oelek och en tsk fiberhusk lite salt, rör om. Blanda nu ihop gulan och vitan, blanda inte för hårt så luftbubblorna försvinner. Klicka ut sex stycken oopsies på en plåt med bakplåtspapper. strö över sesamfrö (eller något annat du gillar) in i ugnen i 150 grader i ca 30 minuter.
 
Hamburgarna gjorde jag på nötfärs som jag blandade med ett ägg, 3 klyftor vitlök och en gul lök,(6 st) stek på nonstickpanna tills dom är klara. Gjorde en sås på turkisk yoghurt 2,5% med lite chilisås och vitlökskrydda, tomat, sallad, gurka och rödlök fyllde jag burgaren med.
 
Detta blev så gott så det är näsran skamligt att man kan kalla det nyttigt men 300 kcal per portion, jag blev bra mätt på en. I en oopsis är det 45 kcal och 1 gram kolhydrat, perfekt till macka, tacos, pizza..and so on!
 
Återkommer lite senare med den maten jag faktiskt ska äta idag :)
 
Kram så länge!
 
 
 

Kommentera här: