Vägning och thaiwok!

Halloj alla tisdagsläsare :)
 
Idag är det tio veckor sedan jag startade min sunda resa och idag var det dags att möta vågen, efter helgens fallgropar hade jag inte hoppats på något men fick istället en chock!!! -1,2 kg!!! Så på tio veckor har jag gått ner 14,4 kg och väger nu 93,9 kg. Jag är totalt överlycklig och för första gången går jag mot mitt stora mål att spräcka 90 gränsen!! :)
 
Annars idag så har jag varit nere hos mor och far och fixat med diverse saker, mamma hade tagit med sig thailänska kryddor, curry och chili som jag fick lite av.
 
Jag totalt älskar wok och jag har nog gjort 100 tals men idag blev den så god så jag vill svära! :)
 
Underbart vilka smaker och jag ska försöka skriva ner hur jag gjorde, jag måttar ju med munnen :)
 
 
Ingridienser 3-4 portioner:
 
300 gram karré eller en stor kycklingsfilé (skuren tunt)
1/2 röd 1/2 gul och en halv grön paprika
2 dl wokgrönsaker
en bit purjo
en röd lök
soja
fisksås
vitlök (fyra klyftor)
 en halv tsk inlagd vitlök och chili (finns i thaibutiker) går annars med vanlig chili.
kryddor
 
Skär Karrén eller kyckling i tunna skivor, häll i lite olja i en wok panna, pressa tre klyftor vitlök, en till två nypor chiliflingor eller en hav tsk inlagd chili och vitlök, soja, fisksås, när det börjar fräsa så lägger ni i kycklingen och en dl vatten.
Medan det steks så grovhacka purjon, paprikan och rödlöken och lägg i pannan, även wokgrönsakerna och gröna bönorna kan ni lägga i. häll i ca 1 dl 4%grädde och ca 3dl vatten och låt puttra tills grönsakerna har börjat mjukna. Jag kryddade med curry och salt. Kokade råris med currykrydda och serverade till. MUMS! :)
 
har hunnit med två pass idag på 5 km, det gick inte fort pga mina höfter, men jag har varit rörlig i alla fall :)
 
Nu ska jag dricka lite kaffe och prata med min sambo :)
 
Kramar på er!
 
 
 

Kommentarer:

1 Jonas:

skriven

Stolt! Glad!

Svar: Tack älskling :) <3
Corallen78

2 Gunilla:

skriven

Hur gör du för att gå ner så mycket? Jag försöker och försöker men jag står still eller går upp trots att jag rör mig... helt sjukt. Men du har blivit min inspiration och förebild.

Svar: Vad kul att höra att jag inspirerar :D Mindre kul att du inte har hittat rätt i din kost och motion. Jag är väldigt strikt med kosten, jag äter bra mat men både fettsnålt och kolhydratsnålt. Äter mindre portioner och lägger till mellanmål istället. jag har provat alla dieter som bara finns och visst har jag gått ner på dom men jag har alltid fallit tillbaka och gått upp ännu mer. Idag tillåter jag mig att äta allt men väljer medvetet bra råvaror och rör på mig i den mån jag kan. Kosten är jätteviktig, börja med att skriv dagbok på allt du äter, när man kollar tillbaka ser man oftast flera tillfällen då det har påverkat vikten. Hitta ersättningar till det som du har svårt att vara utan och hitta din favoritgrönsak som du kan experimentera med, som jag och rödbetor, jag har 5 olika sätt som jag tillagar den på och vill jag ha snacks så tar jag en rödbeta med salt på, men detta fungerar bara för att jag totalt älskar rödbeta :) Vilken är din favoritgrönsak? Hoppas att du hittar ditt sätt och har du fler frågor så är det bara att skriva, jag finns här :)
Corallen78

3 Gunilla:

skriven

Tack vad gullig du är!!!! Jag gick med i matdagboken.se idag för att få hjälp med att ha koll på kcal ...ska fortsätta följa dig för att få inspiration :-)

Svar: Åh, jag önskar dig lycka till på din resa och som sagt, om du vill fråga om något så finns jag här, nu ska du se att det kommer att hända något med vikten :)
Corallen78

Kommentera här: